Vehiculele ar putea fi considerate un miracol modern, mai ales atunci când diferite inovații și descoperiri mecanice au loc zilnic. Dar toate acestea sunt posibile nu prin baghete magice, ci prin diferite piese care se îmbină pentru a face ca totul să funcționeze – iar una dintre aceste piese este bobina de inducție. În cel mai recent articol al nostru, vom explora bobina de inducție, ce este, construcția sa și semnificația sa în alimentarea vehiculelor noastre.

Ce este o bobină de inducție?

Bobina de inducție este o parte integrantă a sistemului de inducție din motoarele cu ardere internă. Cele mai multe bobine de inducție constau din două seturi de înfășurări de sârmă. Înfășurarea primară și înfășurarea secundară. Înfășurarea primară este compusă din sârmă mai groasă și transportă curentul de joasă tensiune de la baterie, în timp ce înfășurarea secundară este realizată din sârmă mai subțire și generează ieșirea de înaltă tensiune.

Funcția sa principală este de a transforma curentul electric de joasă tensiune de la baterie în curentul electric de înaltă tensiune necesar pentru a crea scântei în bujii. Aceste scântei aprind amestecul aer-combustibil din cilindrii motorului, inițiind procesul de combustie care antrenează pistoanele motorului și, în cele din urmă – alimentează vehiculul.

Principalele tipuri de motoare pentru vehicule

Motor cu combustie externă – arderea combustibilului are loc în afara motorului, precum motorul cu aburi.
Motoare cu ardere internă – procesul de ardere a combustibilului are loc direct în interiorul motorului.

Cum funcționează o bobină de inducție?

Procesul de inducție începe atunci când unitatea de control a motorului trimite un semnal bobinei de inducție pentru a începe formarea de scântei. Acest semnal provoacă o întrerupere a fluxului de curent prin înfășurarea primară. Acest lucru face ca un câmp magnetic să se formeze în jurul înfășurării primare. Câmpul magnetic se prăbușește rapid atunci când modulul de control întrerupe brusc curentul.

Această schimbare rapidă a fluxului magnetic induce o tensiune ridicată în înfășurarea secundară prin inducție electromagnetică. Tensiunea produsă poate ajunge la zeci de mii de volți și se deplasează până la bujiile de inducție prin firele bujiilor. Pe măsură ce tensiunea înaltă sare peste distanța dintre bujii, aprinde amestecul aer-combustibil din cilindru, începând procesul de combustie. Practic, aceasta este ceea ce se întâmplă atunci când rotim cheia pentru a porni motorul sau când apăsăm un buton dedicat.

De ce este important ca bobina de inducție să funcționeze bine

Este important să rețineți mai întâi că motoarele diesel nu au bobine de inducție. Dar, în esență, buna funcționare a bobinei de inducție este esențială pentru performanța vehiculelor cu motor cu ardere internă. O bobină de inducție bine întreținută asigură faptul că bujiile generează în mod constant o inducție puternică și la timp, ceea ce duce la o ardere eficientă și la o putere optimă a motorului. Cu toate acestea, ca orice altă piesă mecanică, în timp, poate începe să funcționeze defectuos. Dacă bobina de inducție începe să se defecteze, aceasta poate duce la mai multe probleme precum:

Defecțiuni ale motorului – scânteile insuficiente sau slabe pot duce la o combustie defectuoasă, ceea ce duce la defecțiuni ale motorului, putere redusă și creșterea emisiilor de gaze de eșapament.
Pornirea dificilă – un semn revelator este atunci când o bobină de inducție defectă poate cauza dificultăți în pornirea motorului, în special pe vreme rece sau după ce vehiculul a fost parcat pentru o perioadă îndelungată.
Scăderea eficienței combustibilului – o inducție inadecvată poate duce la o economie de combustibil scăzută, deoarece motorul se străduiește să ardă combustibilul în mod eficient.
Deteriorarea convertizorului catalitic – combustibilul necombustit poate deteriora convertizorul catalitic, o componentă crucială de control al emisiilor.

O singură bobină de inducție sau un pachet de bobine de inducție

Vehiculele moderne vin adesea cu pachete de bobine de inducție individuale pentru fiecare cilindru (cunoscut sub numele de sistem de inducție cu bobină pe bujie sau de inducție directă) sau cu pachete de bobine pentru perechi de cilindri (sistem de inducție cu scânteie reziduală). Prima variantă este mai frecventă la vehiculele mai noi, deoarece permite o sincronizare mai precisă și un control mai bun asupra procesului de inducție.

Principalele diferențe între pachetele de bobine de inducție și o singură bobină de inducție sunt numărul de cilindri pe care îi deservesc, designul și aplicația lor. Pachetele de bobine de inducție unice sunt mai des întâlnite la vehiculele mai vechi. În schimb, pachetele de bobine de inducție oferă un control mai bun, performanțe îmbunătățite și o întreținere generală mai ușoară. Acest lucru face ca pachetele de bobine de inducție să fie alegerea preferată în motoarele moderne, în special în cele cu mai mulți cilindri.

Cum se testează pachetul de bobine de inducție?

Una dintre modalitățile populare de a determina în mod critic cât de bine
funcționează un pachet de bobine de inducție este, desigur, testarea acestuia.
În timp ce profesioniștii efectuează de obicei acest lucru, acesta poate fi
realizat și de către persoane fizice la domiciliu cu experiență și cunoștințe
adecvate. Această secțiune va trece în revistă pe scurt două tipuri de teste
care vă pot ajuta să determinați dacă ceva nu este în regulă cu bobina de inducție.

Test rapid de performanță

Pasul 1: Localizați bobina de inducție. În majoritatea
mașinilor moderne, există un pachet de inducție pentru fiecare cilindru. De
obicei, acestea sunt situate deasupra motorului și pot fi accesate cu ușurință.
În cele mai multe cazuri, sunt acoperite, așa că va trebui să îndepărtați
capacul frontal pentru a accesa pachetul de bobine de inducție de la un
cilindru.

Pasul 2: Testul de echilibrare a puterii. Primul lucru pe
care ar trebui să îl faceți este să testați echilibrul de putere. Puteți face
acest lucru pornind motorul și deconectând o bobină de inducție individuală.
Dacă auziți o scădere a turațiilor, înseamnă că bobina de inducție de pe acel
cilindru funcționează corect și la capacitate maximă. Cu toate acestea, dacă
deconectați o bobină de inducție și nu auziți nicio diferență, înseamnă că
bobina funcționează defectuos. De asemenea, este posibil să vedeți că se
aprinde lumina de verificare a motorului. Continuați să testați toate celelalte
bobine în același mod.

Un test mai detaliat

Pasul 1: Asigurați-vă că vehiculul este oprit și accesați
pachetul de bobine de inducție. După ce deschideți capota din față, localizați
pachetul de bobine de inducție și, în funcție de marca și modelul
autovehiculului dumneavoastră – îndepărtați capacul din față care acoperă pachetele.

Pasul 2: Scoateți un pachet de inducție. Odată ce puteți
accesa pachetul de inducție, scoateți echipajele laterale, ceea ce vă va
permite imediat să scoateți întregul pachet.

Pasul 3: Efectuați un test de rezistență sau de citire a
ohms (cu un multimetru). Localizați conectorul cablajului de pe pachetul de
bobine de inducție pe care tocmai l-ați îndepărtat. Acești conectori au de
obicei trei terminale. Pentru acest test, veți avea nevoie de bornele 1 și 2.
Cea mai bună practică pentru a localiza terminalele corecte pentru mașina dvs.
specifică este fie să faceți o căutare de imagini pe Google, fie să vă
consultați tehnicianul. În cele din urmă, atunci când atingeți bornele,
multimetrul ar trebui să arate numere peste 0. În caz contrar, ar însemna că
pachetul de bobine de inducție este într-o stare proastă. Procedați la fel cu
toate celelalte pachete de bobine de inducție.

Concluzii

Rolul bobinei de inducție în alimentarea inimii vehiculelor noastre este
imens. Înțelegerea construcției, a principiului de funcționare și a
semnificației acesteia ne ajută să fim mai bine echipați pentru a avea grijă de
vehiculele noastre în timp util. Așadar, data viitoare când porniți într-o
călătorie, acordați un moment pentru a mulțumi bobinei de inducție pentru că
este eroul necunoscut din spatele volanului!